Для нармальнага росту і развіцця дзіцяці неабходна правільна арганізаванае харчаванне.
Правільна арганізаваны працэс харчавання спрыяе добраму засваенню ежы і мае вялікае выхаваўчае значэнне.
Добрае засваенне ежы залежыць не толькі ад яе смакавых якасцяў і апетыту дзіцяці, але і ад яго агульнага стану, настрою, ад арганізацыі ўсяго жыцця дзяцей у дзіцячым садзе. Перад прыёмам ежы ў групе павінна быць створана спакойная абстаноўка, каб малыя не былі стомленыя або распачатыя, каб у іх быў добры настрой.
Рэжым у дзіцячым садзе будуецца з такім разлікам, каб працяглыя прагулкі, шумныя гульні заканчваліся прыкладна за паўгадзіны да ежы. Гэты час выкарыстоўваецца для спакойных гульняў і заняткаў.
Выхавальнік прывучае дзяцей садзіцца за стол спакойна, неабходныя заўвагі падчас ежы робіць ціха, у добразычлівай форме.
Папярэдне дзеці прыбіраюць цацкі на свае месцы, мыюць рукі, а калі трэба, і твар. Сталы расстаўляюцца такім чынам, каб дзецям было зручна садзіцца і ўставаць.
Важным момантам у правільнай арганізацыі харчавання з'яўляецца добрая сервіроўка стала. Посуд павінна адпавядаць узроставым магчымасцям, быць зручнай, прыемнай па выглядзе. Відэльцы патрэбныя шырокія, плоскія, лёгкія, з чатырма зубцамі. Малышам зручна карыстацца дэсертнымі талеркамі і лыжкамі. Калі на трэцяе даецца кампот, то іх варта падаваць у кубках са сподкамі і лыжачкамі. Кава, чай, малако падаюцца не гарачымі і без лыжак, садавіна - на сподках.
На сталах не павінна быць нічога лішняга, што перашкаджала б браць хлеб, сурвэткі, ставіць талеркі.
Не павінна быць доўгіх інтэрвалаў у падачы страў, але кароткія прамежкі непазбежныя. Дзецям старэйшых груп, якія сядзяць за адным сталом, дазваляецца ў гэты час нягучна пагаварыць, абмяняцца ўражаннямі. Падчас ежы на сталах павінен падтрымлівацца парадак. Калі хто-небудзь з дзяцей неспадзявана пралье еду на падлогу, трэба тут жа выцерці. Варта прывучаць малянят да чысціні.
Для нармальнага росту І развіцця дзіцяці неабходна правільна арганізаванае харчаванне.
Правільна арганізаваны працэс харчавання спрыяе добраму засваенню Ежы І траўні Вялікае выхаваўчае значэнне.
Добрае засваенне Ежы залежыць ня Толькі пекла сам з сабою смакавых якасцяў І апетыту дзіцяці, але І пекла Яго агульнага стану, настрою, пекла арганізацыі ўсяго жыцця дзяцей у дзіцячым садзе. Перад прыёмам Ежы Ў групе павінна Быць створана Спакойной абстаноўка, Каб Малыя ня былі стомленыя Або распачатыя, Каб у ІХ Быў добры настрой.
Рэжымам у дзіцячым садзе будуецца в е такім разлікам, Каб працяглыя прагулкі, Шумныя дэсант заканчваліся прыкладна за паўгадзіны ды Ежы. Гэты гадзіну выкарыстоўваецца для Спакойной гульняў І заняткаў.
Выхавальнік прывучае дзяцей садзіцца за стол спакойна, неабходныя заўвагі падчас Ежы робіць ціха, у добразычлівай форме.
Папярэдне Дзеці прыбіраюць цацкі на Сваё месцы, мыюць рукі, а калі трэба, І стварэньне. Сталі расстаўляюцца такім чынам, Каб дзецям было зручна садзіцца І ўставаць.
Важным момантам у правільнай арганізацыі харчавання з'яўляецца добрая сервіроўка стала. Посудзе павінна адпавядаць узроставым магчымасцям, Быць зручнай, прыемнай па выглядзе. Відэльцы патрэбныя шырокія, плоскія, Лёгкія, в е чатырма зубцамі. Малышам зручна карыстацца дэсертнымі талеркамі І лыжкамі. Калі на трэцяе даецца кампот, то ІХ Варта падаваць у кубках са сподкамі І лыжачкамі. Кава, гарбата, малако падаюцца ня гарачымі І без лыжак, садавіна - на сподках.
На стаў не павінна Быць Нічога лішняга, Што перашкаджала б браце хлеб, сурвэткі, ставіць талеркі.
Ня павінна Быць доўгіх інтэрвалаў у падачы страў, але Кароткія прамежкі непазбежныя. Дзецям старэйшых груп, Якія сядзяць за адным сталом, дазваляецца Ў гэты гадзіну нягучна пагаварыць, абмяняцца ўражаннямі. Падчас Ежы на сталь павінен падтрымлівацца парадак. Калі хто-небудзь з дзяцей неспадзявана пралье еду на падлогу, Трэба тут жа выцерці. Варта прывучаць малянят ды чысціні.
Падчас ежы дзеці часам просяць вады, каб запіць ежу. Гэтую просьбу трэба задавальняць, бо развадкаванню палягчае праглынанне ежы.
Пры правільна арганізаваным харчаванні дзеці ядуць ахвотна, з задавальненнем, не губляюць апетыту.
Калі ж ежа звязана з непрыемнымі перажываннямі (напрыклад, пры прымусовым кармленні), то ў дзіцяці можа паўстаць агіда да ежы, і замест радаснага чакання сняданку або абеду нярэдка утворыцца абарончая рэакцыя: малы адварочваецца ад ежы, адштурхвае яе рукамі, плача. Часам у дзяцей можна знайсці за шчакой сухі камяк ежы праз шмат гадзін пасля ежы і нават на наступны дзень. Раз якое ўзнікла адмоўнае пачуццё да ежы можа замацавацца.
Падчас ежы дзеці часам просяць вады, каб запіць ежу. Гэтую просьбу трэба задавальняць, бо развадкаванню палягчае праглынанне ежы.
Сустракаюцца дзеці з дрэнным апетытам. Перш за ўсё трэба ўсталяваць прычыну гэтага, каб знайсці адпаведны падыход да дзіцяці. Пагаршэнне апетыту можа быць звязана са станам здароўя. Такія дзеці патрабуюць асаблівай увагі з боку дарослых. Трэба параіцца і з лекарам. Часам малыя адмаўляюцца ад незнаёмых страў, так як не прывучаныя да іх у сям'і. Варта паступова прывучаць дзіця да новых страў. Дзеці, перанеслі нейкія захворванні, фізічна аслабленыя, могуць ёсць павольна. Да іх трэба ставіцца ўважліва, не прыспешваць. Нармальны тэмп ежы аднаўляецца па меры ўмацавання здароўя.
З дзецьмі распешчанымі, якіх дома ўгаворваюць ёсць, звяртаючыся да розных спосабаў заахвочвання, варта быць няўхільна патрабавальным. Іх паводзіны падчас ежы параўнальна хутка выпраўляецца.
Ні ў якім разе нельга фіксаваць увагу малых на недастатковасці іх апетыту, гаварыць пра гэта ў іх прысутнасці. Не варта ўпрошваць, залагоджваць і ўгаворваць ёсць. Трэба ўздзейнічаць на эмоцыі дзяцей, карыстаючыся заахвочваннем, расказаць, пераканаць, прыкладам аднагодкаў. Добра ведаючы характар і схільнасці дзяцей, педагог можа знайсці адпаведны падыход да кожнага дзіцяці: аднаго пасадзіць паміж дзеткамі, якія валодаюць добрым апетытам.
У ясельной групе на стол накрывае памочнік выхавацеля. Калі ежа прынесеная, выхавальнік бярэ па 2-3 дзіцяці ў туалетную і мые ім рукі. Пасля мыцця рук, дзіця ідзе ў групавую пакой, садзіцца за стол і адразу пачынае есці. Стравы падаюць прыгожа аформленымі, ня гарачымі, але і не лядоўнямі. Дзяцей, у якіх не сфармаваны навык самастойнага прыёму ежы, дакормліваюць.
Падзякаваўшы дарослых, малыя, па меры таго як сканчаюць ежу, ідуць гуляць або рыхтавацца да сну.
2 малодшая група
У пачатку года на стол накрывае памочнік выхавацеля. У другой палове года ўводзіцца дзяжурства па сталовай. Штодня дзяжураць чацвёра дзяцей, а часам і больш, у залежнасці ад колькасці абедзенных сталоў (за кожным сталом - адзін дзяжурны). Перад тым як увесці дзяжурства, педагог арганізуе спецыяльнае занятак, на якім падрабязна паказвае і тлумачыць ўсе дзеянні, прыцягваючы дзяцей да іх выканання.
Дзяжурныя сервіруюць з дапамогай памочніка выхавальніка: сцелюць сурвэткі, раскладваюць лыжкі для першага і другога стравы, ставяць хлебніцы з хлебам.
Кіруючы працай дзяжурных, выхавальнік замацоўвае навыкі раскладвання прыбораў, вучыць паслядоўнасці ў здзяйсненні дзеянняў, дакладнасці, выканаўчасці.
Па меры ўжывання дзецьмі стравы, малодшы выхавальнік прыбірае са сталоў салатнік; дзеці прыступаюць да прыёму першай стравы; па заканчэнні, малодшы выхавальнік прыбірае са сталоў талеркі з - пад першага; падаецца другая страва; прыём ежы сканчаецца прыёмам трэцяга стравы. Па заканчэнні прыёму ежы дзеці дзякуюць дарослых і выходзяць з-за стала.
Сярэдняя група
У сярэдняй групе кожны дзяжурны абслугоўвае адзін стол.
У пачатку года дзяжурыць, хто хоча. Калі ўсе навучыліся дзяжурыць, можна прапанаваць дзецям графік дзяжурства.
Дзеці разам з выхавальнікам і яго памочнікам пачынаюць асвойваць навыкі сервіроўкі стала, т. Е. Дзяжураць па сталовай, апранаюць адмыслова пашытыя фартухі і накрываюць на стол.
Дзяжурныя сцелюць індывідуальныя сурвэткі, расстаўляюць талеркі (загадзя прыгатаваныя памочнікам выхавацеля), кожную супраць крэселцы, справа ад іх кладуць лыжкі і відэльцы, на сярэдзіну стала ставяць шкляначку з сурвэткамі. Кубкі ставяцца так, каб ручка была з правага боку.
З другой паловы года ўпершыню з'яўляюцца ў сервіроўцы стала нажы, і навык абыходжання з імі яшчэ не сфармаваны.
Калі на абед падаецца нож, то яго кладуць справа ад талеркі лязом да талеркі, побач лыжку, потым відэлец для салаты. Відэлец для другога ляжыць з левага боку талеркі.
Маленькую лыжачку - у сподак або побач з талеркай паралельна краю стала, ручка лыжкі павінна быць справа.
Калі сталы накрыты, дзяжурным наліваюць суп раней за іншых дзяцей. Такім чынам, дзяжурныя звычайна першымі сканчаюць абед, пасля чаго могуць прыступіць да выканання сваіх абавязкаў.
Кожнае дзіця пасля ежы адсоўвае сваю талерку на сярэдзіну стала, складаючы яе на іншыя, а кубак са сподкам адносіць на раздатачны стол. Пры гэтым важна паназіраць за тым, каб дзеці не затрымліваліся каля раздатачнага стала і не стваралі там бязладзіцы. Гэтага не будзе, калі дзеці прывучаны складаць посуд акуратна.
Дзяжурныя прыбіраюць са стала хлебніцы, шклянкі з сурвэткамі. Змятаюць дробкі са стала.
Старэйшая група
У старэйшай групе працэс і аб'ём працы ўскладняюцца. У пачатку года столькі ж дзяжурных, як і ў сярэдняй групе. З другой паловы года на дзяжурства па сталовай прызначаецца па 2 дзіцяці.
Дзяжурныя заходзяць крыху раней, мыюць рукі, апранаюць фартухі, хусткі або каўпачкі і цалкам сервіруюць стол у адпаведнасці з лікам дзяцей.
Посуд прапануецца на разносе. З разносу на стол дзеці ставяць па адным прадмеце.
Дзеці ставяць патрэбную посуд і выкладваюць прыборы з патрэбнага боку (лыжкі і нажы справа, відэльцы з лёва). Нажы бяспечныя для дзяцей з прытупленне лязом. Дзеці са старэйшай групы павінны ўмець правільна карыстацца сталовымі прыборамі. Калі ўся праца дзяцей скончана, памочнік выхавацеля разлівае гатовую ежу. Дзеці садзяцца есці, за сталом выхавальнік прагаворвае разам з імі, што яны ядуць, з чаго прыгатавана гэтую страву, што ў ім карыснага.
Часткова дзеці прыбіраюць кожны сам за сабой. Кожнае дзіця пасля ежы адсоўвае сваю талерку на сярэдзіну стала, складае яе на іншыя (калі памочнік выхавацеля не паспела яе прыбраць), а кубак са сподкам адносіць на раздатачны стол (сподкі на стос, а кубак на паднос).
Дзяжурныя павінны прыбіраць посуд, салфетницы, хлебніцы, змятаюць дробкі са стала.
Дзеці дзякуюць дзяжурных за аказаную дапамогу.
Дзеці павінны самі цвёрда ведаць чарговасць свайго дзяжурства і без напамінку прыступаць да яго.
Падзякаваўшы дарослых, дзеці старэйшых груп чакаюць таварышаў па стале, а затым арганізавана выходзяць з-за стала.
разгарнуць » / « згарнуць